Projecten

Projecten die wij tot nu toe hebben uitgevoerd.

Ook voor het onderwijs zit u goed bij ons. In bijzonder korte tijd, het was een krappe deadline, heel veel nieuwe titels mogen ontwerpen/vormgeven voor de leerrichting Horeca en Techniek. Wat u ziet is een klein overzicht.

 


ONE HUNDRED AND FORTY–FIVE YEARS

Holland America Line

Kapitein Albert Schoonderbeek besloot om naar zee te gaan wanneer hij was zeven jaar oud.
Op dat moment was hij ansichtkaarten aan het verzamelen en kwam een ​​kaart van de Nieuw Amsterdam van 1938 tegen.
Die gele trechters en rijen reddingsboten brachten een fascinatie voor schepen die bij hem zijn gebleven tot de huidige dag.
Terwijl de verzameling groeide, ontdekte hij dat Holland America nog steeds bestond en hij besloot te combineren hobby en carrière.
In 1976 ging hij naar de Kweekschool voor de Zeevaart in Amsterdam en studeerde in 1981 af.
Kort daarna trad hij toe tot Holland America als een 4e Officier.
In 1998 was hij co-auteur van “125 jaar Holland America Line” en documenteren de volledige geschiedenis van het bedrijf.
Hij werd gepromoveerd tot Captain in 2000 en bleef het commando tot 2014.
Toen de functie van Reizen Meester kwam beschikbaar, wat betekent dat je ondersteuning en training moet geven.
Wanneer hij op zee is, onderhoudt hij ook dagelijks blogs die lezers over de hele wereld op de hoogte houden van wat er achter de schermen gebeurt en waarom dingen op een bepaalde manier worden gedaan.
De blog heeft ook een historisch gedeelte over het bedrijf en nieuwe informatie wordt op regelmatige basis toegevoegd. https://www.hollandamerica.com/blog/albert/.


Merchant Ships in color
Grzegorz Nawrocki is een Poolse architect en Maritiem schilder.
Een reeks van zijn schilderijen met beroemde Poolse zeilschepen bevindt zich in Jurata, de zomerresidentie van de president van Polen.
Nu kan iedereen genieten van de kunst van zijn meester in deze hoogwaardige publicatie van de serie MARITIEME GESCHIEDENISKUNST.

Erfgoed van de zee
Reeds als kleine jongen werd Ronald van Rikxoort aangetrokken tot de haven van Rotterdam. Hij logeerde regelmatig bij familie die hem meenam naar de haven. Daar kwam hij zeer onder de indruk van de schepen, de geuren en kleuren, de sfeer en bedrijvigheid. Ook in zijn latere leven bleef de grote havenstad Rotterdam hem aantrekken en inspireren. Het was dan ook niet verwonderlijk dat hij zich ontwikkelde tot een kunstenaar en ontwerper, die zijn onderwerpen voornamelijk in de vracht- en passagiersvaart vond. Maar ook maritieme scenes in de havens evenals kust- en zeelandschappen trokken hem aan. In de loop der jaren verwierf hij grote bekendheid en volgde de erkenning tot volwaardig maritiem kunstenaar. Hij streeft naar perfectionering van zijn unieke, welhaast impressionistische stijl die nu eens krachtig en dan weer dromerig in zijn werk tot uitdrukking komt. Nu heeft Ronald van Rikxoort uit zijn rijke œuvre een kunstboek samengesteld: het tweede van zijn hand in de reeks Maritime Art Books, waarin internationaal beroemde maritieme kunstenaars hun prachtige werken etaleren.

Beide te bestellen bij Bol.com


Het HAL-vlaggeschip Nieuw Amsterdam uit 1938 wordt algemeen beschouwd als het mooiste passagiersschip dat ooit in Nederland is gebouwd.
Naar veler mening was het bovendien het mooiste dat ooit de wereldzeeën heeft bevaren.

 

 


Af en toe wordt er nog wel eens een ‘zeeverhaal’ gepubliceerd. Maar machinisten of werktuigkundigen komen daarbij niet zo vaak aan het woord. Dat zijn meestal niet van die schrijverstypes. Wanneer dan tóch een WTK de pen op papier zet en interessante en lezenswaardige voorvallen uit zijn vaartijd opschrijft, mag dat gerust uniek worden genoemd. Henk van Gameren neemt ons in dit boek mee naar de laatste hoogtijdagen van de Nederlandse koopvaardij. Hij laat ons met zijn vaardige pen delen in de fascinerende herinneringen aan zijn vaartijd bij de VNS – de beroemde N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij. Tal van schepen en diverse landen en continenten passeren de revue: de ‘Loenerkerk’, de ‘Jagersfontein’, de ‘Almkerk’, de ‘Beninkust’, de ‘Zonnekerk’, de ‘Lemsterkerk’, de ‘Randfontein’, de ‘Simonskerk’ en de ‘Ridderkerk’; Afrika, China, Japan en Australië. Over de hele wereld, dus, en in gevarieerde machinekamers. Boeiende verhalen uit een vervlogen tijd, die iedereen met belangstelling voor mensen en de zeevaart aanspreken.


Benoît Donne † – Asmérien – werd geboren in 1959 en stamde af van een familie van officieren, half Bretons, half Normand. Snel aangetrokken tot zee en schepen, besloot hij het tot zijn beroep te maken. In 1978 trad hij toe tot de Franse Merchant Maritime Academy in Le Havre, waar hij in 1980 opdook en vervolgens met de Compagnie Générale Maritime aan boord van alle soorten schepen voer tot 1990, toen hij werd aangeworven door de Franse eigenaar van Services and Transport bedienen op hun nieuwe zeilende cruiseschip, Club Med 1. Daarna volgde hij het gebouw van Club Med 2, voordat hij in 1996 het commando over Club Med 1 overnam tot haar verkoop in 1998; dan van Club Med 2 en van Paul Gauguin. Hij is altijd gepassioneerd door cruise- en zeilcruiseschepen en is een van de twee meesters van Club Med 2.

Zijn smaak voor schilderkunst, die mogelijk tot hem is gekomen van zijn groot oom Georges Dufour, verscheen in 1988 tijdens de grote oceaanoversteekplaatsen, toen hij borstels en aquarellen begon te gebruiken om zijn vrije tijd in beslag te nemen. In 2005 heeft zijn ontmoeting met aquarellenkunstenaar Jean Pierre Rémon zijn productie nieuw leven ingeblazen. Gretig naar ontdekkingen begon hij met acryl schilderen in 2008 en hij heeft sindsdien beide technieken gebruikt, in overeenstemming met zijn inspiraties en zijn passie voor de zee en de schepen. Zijn geweldige inspirerende voorbeelden zijn Britse en Nederlandse zeeschilders als Julian Taylor, Stephen J. Card, Harvey Crossley, Robert Lloyd en Ronald van Rikxoort.
Benoît Donne is lid van de Franse Académie des Arts et Sciences de la Mer.


In 1950 bracht de Koninklijke Maatschappij “De Schelde” een boek uit
onder de titel “De Schepen Die Wij Bouwden”.
De werf vierde toen haar 75-jarig bestaan.
Anno 2017 zijn we bijna zeventig jaar verder in de tijd.
De KMS heet tegenwoordig Damen Schelde Naval Shipbuilding en is een florerend bedrijf.
Een eminente prestatie van deze in Vlissingen opgerichte en uitgegroeide werf.
De vele duizenden mensen die er werk(t)en waren en zijn trots op hun bedrijf.
Zíj bouwden de ruim vierhonderd schepen die in dit boek de revue passeren.
Hún schepen worden gepresenteerd met een fraaie afbeelding en een zorgvuldig verzamelde set van scheepsgegevens.


De Nieuw Amsterdam van 1906 van de Holland-Amerika Lijn was een statig schip dat werd gebouwd voor de trans-Atlantische passagiersvaart, ook en vooral met het oog op de grote aantallen landverhuizers die Oost-Europa ontvluchtten om een nieuwe toekomst op te bouwen in Noord-Amerika. Het schip werd genoemd naar de nederzetting Nieuw Amsterdam in de zeventiende eeuwse kolonie Nieuw Nederland. Nadat de Britten de kolonie voor zich hadden opgeëist, hernoemden zij Nieuw Amsterdam tot New York. De Nieuw Amsterdam – een bij de Amerikanen zeer geliefd schip – had één hoge schoorsteen en vier rank-hellende masten. Het was het eerste schip van de HAL dat de beroemde naam Nieuw Amsterdam mocht dragen; er zouden er voor de Rotterdamse, later Seattlese rederij nog diverse volgen in latere decennia.

In de jaren van de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) bleef Nederland neutraal in het gigantische gewapende conflict dat zich te land, op zee en in de lucht afspeelde. Dankzij die neutraliteit kon de Nieuw Amsterdam gedurende de Eerste Wereldoorlog als enige grote transatlantische passagiersschip de geregelde lijnverbinding onderhouden tussen Noord-Amerika en West- en Oost-Europa. Maar het vervullen van die unieke rol verliep geenszins zonder problemen, zoals in deze reader uit de doeken wordt gedaan.


De Nieuw Amsterdam – daterend van 1938 en gebouwd als luxe passagiersschip voor de Holland-Amerika Lijn – had gedurende de Tweede Wereldoorlog voor de geallieerden gefungeerd als troepentransportschip. Daartoe was het kort na het uitbreken van de oorlog verbouwd om zoveel mogelijk manschappen per overtocht te kunnen vervoeren.

Na afloop van de oorlog werd het schip nog geruime tijd in die hoedanigheid gebruikt en zo kwam het grauwgrijze schip eind november 1945 bij Singapore aan, nadat zij eerst troepen had gedebarkeerd in Trincomalee, Penang, Port Swettenham en Port Dixon. Op de rede van Singapore maakte men het schip gereed voor embarkement van Britse troepen en van Nederlands-Indische evacués. Dezen zouden getransporteerd worden naar Southampton. Dat reistraject, evenwel, werd gekenmerkt door de uitbraak van een mazelen- en griepepidemie aan boord. Een epidemie die uiteindelijk dramatische gevolgen had.



Ronny Moortgat heeft een passie voor het tekenen en schilderen van maritieme onderwerpen.
De kunstschilder volgde een opleiding tot technisch tekenaar; een professie die hij jarenlang uitoefende.
Later zette hij door om “de knepen van het artistieke” onder de knie te krijgen: hij ging zes jaar tekenen en schilderen aan de kunstacademie van Hoboken.
Moortgat is een internationaal gerenommeerd kunstenaar met exposities in België, Groot-Brittannië (Gladwell & Patterson), Duitsland, Nederland, China, Japan en Noord-Amerika.

Pompert Grafische Dienstverlening heeft een groot aantal van zijn schilderijen samengebracht in een mooi boek.


the marine paintings


Zijn krans draagt de volgende lauweren:
* lid van de Belgische vereniging van Maritieme kunstenaars;
* werk in het Nationaal Scheepvaart Museum; opgenomen in de Dictionary of Sea Painters;
* werk geselecteerd voor de expo in Musée national de la Marine Paris;
* Associate Member of the Royal Society of Maritime Artists London;
* opgenomen in het boek over de Royal Society of Maritime Artists;
* Member of the Royal Society of Maritime Artists London;
* Worshipfull Company of Shipwrights Award;
* First price “Best painting in show” Patterson Fine Art London;
* Award for excellence 2015 Mystic Seaport USA;
* Award for excellence 2016 Mystic Seport USA.



De Paardenclub - Sterkliniek HillegomDe Sterkliniek Dierenartsen Hillegom / Nieuw Vennep geeft elke 4-5 jaar een boek uit over de dagelijkse gang van zaken op een dierenartsenpraktijk.
De columns van Lodewijk Kamps in ’De Hillegommer’ zijn in dit boek tezamen gebracht tot één boek.
Beeldend, boeiend en humoristisch zijn de verhalen beschreven.

 

 



Kerncijfers


Prins Hendrik Fonds


Zeereizen van en naar Indië




Jaarlijks brengt Bureau D & O een overzicht uit van de belangrijkste kerncijfers van financieel advieskantoren.


Een klein project mogen doen voor het Prins Hendrik Fonds.
De website moest simpel zijn zodat de klant zelf later nog meer content kan toevoegen.


Dr. Nico Guns geeft regelmatig Maritieme lezingen. Deze weet hij op een bijzonder interessante wijze te brengen. Een lezing over de ”Zeereizen van en naar Indië” is samengevat in een Reader en is een gezamenlijke uitgave van Guns@home en Pompert Grafische Dienstverlening.




van-haaften-advies


Van Haaften Advies is een hypotheekkantoor met een abnormaal hoog service niveau. Als financieel adviseur staan zij garant voor een deskundig, onafhankelijk advies in begrijpelijke taal.

Voor Van Haaften Advies mochten wij een nieuwe huisstijl vormgeven. Deze ringbandmap met tabbladen en visitekaartjes zijn de eerste stappen die hier in zijn genomen.




rotterdam-mainport-of-europe
Een kunstboek met de schilderijen van maritieme kunstschilder
Ronald van Rikxoort. Verkrijgbaar bij Bol.com.


Atelier Ronald van Rikxoort



Praktijkboek Bedrijfshulpverlener OntruimerVoor de NVB het boek Bedrijfshulpverlener Ontruimen mogen vormgeven.

De serie voorziet in les- en leerstof van Basis Bedrijfshulpverlening tot en met het management handboek Bedrijfshulpverlening.

Het boek Bedrijfshulpverlener Ontruimer is bestemd voor degene die door de werkgever zijn aangesteld als ontruimer.
Uitgangspunt voor de lesstof is de NEN 8112.
Het boek Bedrijfshulpverlener Ontruimer is een uitgave in de serie lesboeken, die de NVB op de markt brengt.

 



Voor de NVFederatie Nederlandse Vereniging Bedrijfshulpverlening het praktijkboek Brandveiligheid volgens Bouwbesluit mogen vormgeven.

Ins & Outs - NVB


CEHP
ADDENDUM 2016
Van de leergang Hypothecaire Planner van 2015

Addendum 2016


Summa College

Summa college



Man van de waterkant - A.M. LelsAry M. Lels †, de man van o.a. L. Smit & Co.’s Internationale Sleepdienst en de Holland-Amerika Lijn.
Ter gelegenheid van zijn negentigste verjaardag publiceerde hij zijn autobiografie onder de titel

“MAN VAN DE WATERKANT”

Hij stelt in dit boek zonder terughoudendheid vele zaken aan de orde waarvan menigeen al decennialang wil weten ‘hoe het nou precies zat’. Zijn levensverhaal is verrijkt met unieke foto’s uit zijn eigen albums, waardoor dit boek een uniek en waardevol tijdsdocument is. Met vlotte pen behandelt Lels alle bijzondere episodes uit zijn veelbewogen leven en onthult hij tal van gebeurtenissen die tot nu toe onbekend bleven. Niet alleen over zijn jonge jaren in de Alblasserwaard, in het verzet gedurende de oorlogsjaren, in Nederlands-Indië en in militaire dienst; maar ook over zijn jaren als trainee/jong procuratiehouder en lid van de hoofddirectie bij L. Smit & Co.’s Internationale Sleepdienst; als prominent lid van de Raad van Bestuur van de Holland-Amerika Lijn; in de Kamer van Koophandel en het World Trade Centre; bij de Koninklijke Zuid-Hollandsche Redding Maatschappij; en in de organisatie van spectaculaire zeilraces over alle wereldzeeën. Een uniek boek voor wie interesse heeft in een meeslepend levensverhaal. Een must read voor de belangstellende in het jeugdig verzet in de Tweede Wereldoorlog; voor de liefhebber van Smit Internationale en Hollands Glorie als slepersnatie; van de HAL en de koopvaardijhistorie; van de geschiedenis van het reddingwezen; van de Nederlandse zeezeilracerij; en van de bedrijfskundige ontwikkeling van Rotterdam.


Asielzoeker in Nederland

Asielzoeker in Nederland

In dit boek heeft Yusuf Abdi Mohamed zijn fascinerende ervaringen in de Nederlandse asielwereld op schrift gesteld.
Hij schildert een beklemmend beeld van deze schaduwwereld aan de rafelrand van onze samenleving; een realiteit die nagenoeg onbekend is bij de Nederlanders,
zowel bij de burgers als bij de politici die verantwoordelijk zijn voor de wet- en regelgeving.
Yusuf maakt akelig duidelijk wat het betekent om vanuit een totaal andere cultuur in Nederland te moeten trachten in te burgeren.
Een hoge IND-functionaris die het manuscript onder ogen kreeg, zei: “Erg knap hoe Yusuf zijn ervaringen heeft beschreven.
Ik denk dat het voor veel mensen goed is om dit verhaal te lezen.”

Kortom: een aangrijpende en spannende blikopener. Bovendien: uitermate actueel!



Lesmateriaal
Erasmus


Proefschriften

proefschriften


BHV lesmateriaal
Bedrijfshulpverlening NVB


Letselschade
Letselschade